|
Terápia
Bevezetés
- Alapformák - Tanfolyamok
- Kutya alkalmazhatósága - Elõadások
- Terápiás kutyás tábor
-
Referenciák - Szakirodalom - Találunk
megoldást!
Bevezetés
Hallottam,
hogy a kutyák hagyományosan kiválóan alkalmasak
ún. "sajátos nevelési igényû"
gyermekek fejlesztésére, idõskorúak hangulati
és aktivitási szintjének javítására,
stb. Az állatok bevonásával történõ
fejlesztés, nevelés külön szakterület,
és Madorral
nyertem betekintést ebbe a csodálatos világba.
Állatok
részvételével történõ fejlesztõ
tevékenységek alapformái
Az
egységes nevezéktan kedvéért leírom,
hogy az állatok bevonásával történõ
foglalkozásoknak az elterjedt nemzetközi szakirodalom szerint
milyen három alapformája ismert:
1.
AAA - Animal Assisted Activity - Állat asszisztált
foglalkozás / tevékenység / aktivitás: állat
bevonásával történõ pihentetõ,
oktató célú kapcsolat, szakember (gyógypedagógus,
pszichológus, konduktor, stb.) részvétele nem követelmény.
A foglalkozások tervezettségi és dokumentáltsági
szintje alacsony. Cél a jó hangulat, pozitív érzések
biztosítása.
2.
AAT - Animal Assisted Therapy - Állat asszisztált
terápia: célorientált terápiás célú
kapcsolat, szakember részvételével, tervezett és
dokumentált formában. A fõbb szereplõk magas
szintû, összefoglaló kapcsolatát mutatja az
alábbi ábra (tehát a kutyavezetõ nem a gyerekkel
(páciens) foglalkozik, hanem a terapeutával és
a kutyájával).
3.
AAE - Animal Assisted Education - Állat asszisztált
oktatás: tanulókra specializálódott, osztálytermi
interakció a tanítók/tanárok bevonásával,
a diákok aktív részvételével. Cél
lehet pl. az aktuális tantárgy elsajátíttatásának
elõsegítése, a diákok közötti
szociális interakció növelése/irányba
terelése, a "klikkesedés" és kiközösítés
megszüntetése vagy csökkentése, motiválás,
figyelem összpontosítás elérése a diákoknál,
fegyelmezési problémák minimalizálása,
egyedi problémák megoldása, stb.
Lap
tetejére
Terápiás
állatfelvezetõ tanfolyamok
Mancsos
Tanfolyam
2008-ban
megkezdtem a Mancsos
Segítõtársaink Terápiás Állatok
és Oktatási Alapítvány által
szervezett Terápiás állatfelvezetõ (animal
handler) tanfolyamot annak érdekében, hogy a már
2007-ben elindított terápiás munka elméleti
hátterét jobban megalapozzam, és még strukturáltabb
gyakorlati munkát tudjunk Madorral nyújtani. Ezúton
(is) szeretném köszönetemet kifejezni Gaál
Györgyinek a tanfolyam anyagának lelkiismeretes összeállításáért,
a folyamatos elméleti és gyakorlati segítségéért.
A
Terápiás állatfelvezetõ tanfolyam
három részbõl állt:
1.
Elméleti képzés és vizsga
2.
Állat alkalmassági felmérés
3.
Gyakorlati vizsga
1.
A Terápiás állatfelvezetõ elméleti
tanfolyam tematikája és elõadói:
- a.
Szakmai alapismeretek:
- Pedagógiai
alapismeretek - Farkas Márta
- Gyógypedagógiai
alapismeretek - Illés Anett
- Pszichológiai,
pszichiátriai alapismeretek - Kalo Edit
- Konduktív
pedagógiai alapismeretek - Tóth Katalin
- Az
ember és állat kapcsolata, életkori sajátosságok
áttekintése - Gaál Györgyi
- b.
Az állatasszisztált programok folyamatai és
elõírásai:
- Az
állatasszisztált programok elméleti alapismeretei
- Gaál Györgyi
- Az
AAA, AAT és AAE - Gaál Györgyi
- A
foglakozásokon elkövethetõ hibák,
improvizációk, együttmûködés
a szakmai személyzettel - Gaál Györgyi
- Jogi
szabályozások, állatvédelmi szempontok
és etikai megfontolások, állategészségügyi
ellõírások - Gaál Györgyi
- Szupervízió
- Kutasi Tamara
- c.
Az állatok bevonása a foglalkozásokba:
- A
különbözõ állatfajok alkalmazási
területei - Gaál Györgyi
- A
kutya (domesztikáció, etológia) - Gaál
Györgyi
- A
macska (domesztikáció, etológia) - Gaál
Györgyi
- d.
Takarmányozás, tartástechnológia, kiképzés:
- Az
állatok kiképzésének elméleti
alapjai - Gaál Györgyi
- Takarmányozás
- Gaál Györgyi
- Tartástechnológia
- Gaál Györgyi
A
100 pontos sokrétû elméleti vizsga tesztet 91%-osra,
a csapat legjobbjaként, sikeresen teljesítettem.
Nem
elég az elméleti vizsgát teljesíteni a gazdinak
- az állatasszisztált tevékenységekhez megfelelõ
állat (esetünkben kutya) is kell!
2.
A Terápiás állatfelvezetõ tanfolyam kutya
alkalmassági felmérésének tematikája:
- Alapengedelmességi
feladatok gazdával ill. idegennel
- Élelemmegtagadás
- Érintésre
adott reakció, érzékeny testtájak érintése
(gazda, idegen)
- Zajérzékenység
felmérése
- Stb.
Mador
elõzetesen remekül megfelelt a felmérésen,
nyugodtan, kedvesen viselkedett, nagyon szófogadó kutya
volt.
Végül
következett a kutyta-felvezetõ csapat legnagyobb megmérettetése:
a vizsga!
3.
A Terápiás állatfelvezetõ tanfolyam gyakorlati
tematikája:
-
a.
Engedelmességi feladatok: az általános
alapfeladatokon (ültetés, fektetés, állítás,
lábnál követés, helyben maradás,
fordulatok) kívül pl. jobb- és baloldali vezetés,
más felvezetõ (gyermek) általi vezethetõség,
kellemes szituációból történõ
elhívás, pluszpontokért kézjelekre történõ
engedelmesség, köszönés (pl. hangadás,
pacsi), apportkészség, kutya kapcsolatfelvételének
vizsgálata, stb. is szerepel.
-
b.
Terápiás szituáció: köszöntés,
kerekes székes résztvevõk kezelése,
váratlan zajingerekre adott reakciók, élelemmegtagadás,
játék és játéktárgy elkérése,
idegen játék ignorálása, résztvevõknek
engedelmeskedés, hám le- és feladása,
kutya simogatása, egyéb speciális feladatok,
játékok.
-
c.
Kutyakozmetikusi felülvizsgálat: általános
egészségügyi ellenõrzés, elvárt
megjelenés tisztázása a felvezetõvel
a foglalkozások helyszínén.
-
d.
Pszichológiai felmérés a gazda számára:
kérdéssor megválaszolása és késõbb
pszichológus általi kiértékelése
a felvezetõ motivációjával, céljaival,
preferenciáival kapcsolatban.
Fontos
megjegyezni, hogy a vizsgán résztvevõ segítõk
munkája mennyire fontos. Ahhoz, hogy egy valós terápiás
helyzetet idézzünk, szükség van kerekesszékes,
különbözõ szinten akadályozott, kutyától
félõ / túl szívélyes, túl
hangos / túl introvertált, benyitó-zavaró
stb. résztvevõkre. A segítõk külön
elõzetes oktatásban részesültek, hogy a foglalkozás
az elõre megtervezett forgatókönyv szerint történjen.
Külön köszönet érte a segítõknek
is!
A
gyakorlati vizsgát is sikerrel teljesítettük. (Zárójelben
megjegyzem, hogy az engedelmességi feladatoknál az összes
vizsgázó kutya (német juhász, shetlandi
juhász, golden retriever, tibet terrier, airedale terrier, máltai
selyemkutya) közül Madorral értük el a legmagasabb
pontszámot!)
Külön
megtiszteltetésnek érzem, hogy eddigi munkám elismeréseként
többször is felkérést kaptam terápiás
vizsga elnöklésére és levezénylésére,
valamint kutya alkalmassági felmérés elvégzésére
a Mancsos Segítõtársaink Alapítványnál
(www.mancsosok.hu)
és a Magyar Terápiás és Segítõkutyás
Szövetség Egyesületénél (www.matesze.hu)
egyaránt.
Lap
tetejére
OKJ
habilitációs kutyakiképzõ tanfolyam (államilag
elismert)
Terápiás
kutyás múltamnak szerettem volna hivatalos kereteket
adni, így elvégeztem a Focus
Oktatási Központ OKJ Habilitációs
kutyakiképzõ tanfolyamát (OKJ Országos
Képzési Jegyzék 528100110000000).
A
moduláris szerkezetnek köszönhetõen az OKJ
Kutyakozmetikus tanfolyam 3 modulját is beszámították,
így csak a szakmai tantárgyakra koncentrálhattam.
A képzés majdnem másfél évet vett
igénybe kéthetente egy alkalommal, 2014. decemberében
vizsgáztunk.
Az
OKJ habilitációs kutyakiképzõ tanfolyam
tematikája:
-
Állategészségügyi
ismeretek (Dr. Vainer Attila, beszámítás)
-
Ebtartási
és táplálási ismeretek (Dr. Vainer Attila)
-
Munka-,
tûz- és környezetvédelem (Lengyel Ingrid,
beszámítás)
-
Vállalkozási
alapismeretek (Rácz Katalin, beszámítás)
-
A
kutyák viselkedése és állatjóléti
ismeretek (Kovács György)
-
A
habilitációs kutyák alkalmazásának
elméleti alapjai (Lengyel Ingrid)
-
A
kommunikációismeret alapjai (Lengyel Ingrid)
-
A
habilitációs kutyák képzése és
jogi szabályozása (Vasteleki-Einbeck Péter)
-
Kutyás
terápia a gyakorlatban (Vasteleki-Einbeck Péter, Kovács
Klára)
A
vizsga három részbõl állt:
-
8
elméleti modul, egyenként 20-20 elõre kiadott
tétel húzással
-
Engedelmes
gyakorlatok kiképzésvezetõként saját
kutyával, ismeretlen tétel húzással
-
Terápiás
gyakorlat intézményben idegen, vizsgázott terápiás
kutyával ismeretlen tétel húzással,
vizsgázott terápiás kutya húzással
(a kutyát aznap láttam elõször, bár
annyira jól mûködtünk együtt, hogy a
gyakorlati csoport vezetõje azt hitte, a saját kutyám.)
Nagyon
büszke vagyok arra, hogy a gyakorlati vizsgám során
az egyik, kutyától nagyon félõ lány
a foglalkozás végére már egyedül
vezette a kutyát (Garde de la Vie Justice "Zen",
belga juhászkutya malinois, T: Leczki Sarolta, t: Belényi
Beatrix, KEA TKF-A434), még a vizsgabizottság is tapsolt.
Több modulból is 100% ill. ahhoz közeli teljesítményt
nyújtottam a vizsgákon, így a csoport legjobbjaként,
98%-os átlageredménnyel végeztem.
Ezúton
is köszönöm mindenkinek, aki a segítségemre
volt!
....
.....
További
fényképalbumok:
2014.07.05.
OKJ
habilitációs kutyakiképzõ tanfolyam gyakorlás
REX (REX Kutyaotthon
Alapítvány)
2014.07.19.
OKJ
habilitációs kutyakiképzõ tanfolyam gyakorlás
REX
2014.09.23.
OKJ
habilitációs kutyakiképzõ tanfolyam gyakorlás
Idõsek Otthona (Bischitz
Johanna Integrált Humán Szolgáltató
Központ)
2014.09.27.
OKJ
habilitációs kutyakiképzõ tanfolyam gyakorlás
Leánynevelõ (EMMI Rákospalotai
Javítóintézet és Speciális Gyermekotthon)
2014.10.11.
OKJ
habilitációs kutyakiképzõ tanfolyam gyakorlás
REX
2014.10.25.
OKJ
habilitációs kutyakiképzõ tanfolyam gyakorlás
REX
2014.11.22.
OKJ
habilitációs kutyakiképzõ tanfolyam vizsga
REX
Lap
tetejére
A
kutya alkalmazhatósága,
bemutatása állatasszisztált tevékenységek
szempontjából
Megfelelõ
problémához a megfelelõ kutyát! Fontos,
hogy tisztában legyünk vele: nem minden kutya alkalmas minden
terápiás cél megvalósítására,
ezért ismernünk kell a program célját és
a kutyánkat annak érdekében, hogy a program megvalósítása
hatékony és eredményes legyen.
A
kutya és a gyermek magatartása a foglalkozásokon
alapvetõen lehet aktív vagy passzív (egyik sem
"jó" vagy "rossz", hanem az adott típushoz,
az adott terápiás célhoz kell megtalálni
az összeillõ kutya-gyermek ill. kutya-csoport "párokat"):
Kutya
passzív:
|
A
kutya a cselekvés elszenvedõje, vagy a cselekvésnek
nem részese (pl. fekszik és a testsémát
tanuljuk, illetve pihenõidõszak van, vagy képes/papíros
feladatokat végzünk).
|
Kutya
aktív:
|
A
kutya azonos cselekvést hajt végre a gyerekkel (pl.
ül, fekszik), szerepjátékokban vesz részt
(pl. tûz (ül) - víz (fekszik) - repülõ
(áll), körjátékban játszik, stb.
|
Gyermek
passzív:
|
Gyermektõl
várunk passzivitást (pl. hiperaktív gyerek
üljön egy helyben, amíg a kutya produkál,
vagy pl. a kutya leeszi a tápot a gyerekrõl).
A gyermek megfigyelõ: elmondja, milyen a kutya, mit csinál.
Bazális érzékelés fejlesztése:
gyermek csukott szemmel várja, hogy hol ér hozzá
a kutya.
Relaxáció: gyermek ráfekszik a kutyára,
pihen, együtt lélegzik vele.
|
Gyermek
aktív:
|
Gyermek
résztvesz a gyakorlatokban, közvetlen testi kapcsolatban
van a kutyával vagy távolsági kapcsolatban
van vele (nem ér hozzá, de ráfigyel, a kutya
pozíciójától függõen reagál).
|
Az
alábbi táblázat tartalmazza a terápiás
foglalkozások szempontjából érdekes tulajdonságokat.
Tulajdonság
|
Tulajdonság
leírása
|
Millie
|
Kinézet |
Kutya
megjelenése, fenotípusa: testméret, szõrhossz,
szõrszín, stb. (Mikor hullik, trimmelik-e (pl. terrierek),
vedléskor passzív feladat kevesebb legyen, utána
fel kell mosni) |
Millie
középméretû kutya. Alapszínei
a fekete-fehér-vörös (tricolor), de megtalálható
rajta rózsaszín is (nyelve). Szõre hosszú,
az arcorri részen és a lábakon rövid.
Fülei felállóak, végük 1/3-a lebicsaklik.
Farka hosszú, dús, lábain zászló
található.
|
Feladatok |
Milyen
alapengedelmességi feladatokat tud a kutya és hogyan
(hang és/vagy kézjel, fejbólintás stb.) |
Millie
hangjelre és kézjelre egyaránt, közelrõl
és távolról is dolgozik (ahol kézjelre
is, ott zárójelben odaírtam, nála
mi a jele a feladatnak):
- ül (ökölbe szorított kéz),
- fekszik (nyitott tenyérrel, összezárt ujjakkal
lefelé mutató kéz),
- áll (oldalt tartott kéz),
- marad (kifelé mutató tenyér nyitott ujjakal
(ötös)),
- hozzám (oldalsó tartásban tartott mindkét
kar (T)),
- pörög (mutatóujjal körzés balra),
- forog (mutatóujjal körzés jobbra),
- szlalom,
- nyolcas,
- lábnál,
- vár,
- hozd,
- ereszd/kérem,
- hajol.
|
Mozgékonyság |
Lassú
és kényelmes, vagy inkább energikus, pörgõs
a kutya.
Minél akadályozottabb a gyerek, annál lassúbb
kutya jó, ill. ettõl függ, hogy aktív/passzív
feladatokhoz/gyerekekhez jó-e.
De pl. egy baleset utáni izomrehabilitációhoz
jó a gyors kutya (pl. kar mozgatása - eldobni neki
a labdát sokszor). |
Millie
alapvetõen közepes tempójú kutya, szükség
esetén, fõleg jutalomfalattal, felpörgethetõ,
de kérésre egy helyben is marad. |
Kutya
jelleme |
"Kemény"
vagy "puha", mennyire dominánskodó, mennyire
könnyen kezelhetõ |
Millie
"puha", nem dominánskodó, könnyen irányítható,
szeretne megfelelni. Ha egy helyzet túl soknak bizonyul számára,
akkor kilép a szituációból. |
Nyalakodás |
A
gyerek és a kutya nagyjából egy magasságban
van. A gyerek vagy kifejezetten szereti, vagy utálja, ha
nyalja a kutya (köztes nem nagyon van). Egyes gyerekek nem
szeretik, ha megnyalja õket a kutya, vagy ha hozzáér,
azt mondja/hiszi, hogy "megharapta". Az autistát
viszont kifejezetten megnyugtatja, ha a kutya nyalja a hasát.
Amelyik kutya nyalakodik, az nem domináns. Meg kell beszélni
elõre (szemet/szájat nem nyalhatja, de kezet, fület
igen). Érdemes törlõkendõt vinni. |
Millie
nem nyalakodik, csak ha a gyermek kifejezetten kéri tõle
(odadugja az arcát/nyakát/fülét, nevet,
simogatja, bátorítja, kér "puszit").
Én nem szeretem, ha nyalakodik a kutya, ezért sokáig
nem szoktam hagyni. |
Távolságtartás |
Mennyire keresi a közvetlen kontaktust a kutya. (Pl. nem minden
gyerek szereti, ha odamegy a kutya megszagolni, tudni kell leállítani). |
Millie
inkább távolságtartó, visszafogott,
de ha jutalomfalatról van szó, akkor szívesen
belép a másik személyes terébe. |
Fájdalomküszöb |
Mennyire
tûri a (legtöbbször akaratlan) fájdalmat,
illetve hogyan regál rá (pl. odakap-e vagy csak odébbmegy).
Jól szocializált kutya tudja, hogy max. véletlenül
bántották, bár van olyan gyerek, aki szándékosan
bántja. Fokozatosan kell bevezetni a feladatokat, hogy feloldódjon
mind a gyerek, mind a kutya. |
Millie
fájdalomküszöbe közepesen magas, ha fájdalom
éri, nyüszítéssel jelzi és odébbáll.
Bármely testrészét engedi megfogni, simogatni.
Problémahelyzetben tõlem kér segítséget,
vagy inkább kitér, kilép a szituációból. |
Megérinthetõ
testtájak |
Mely
részeit engedi megfogni a kutya, esetleg van-e olyan testrésze,
amit tanácsos elkerülni |
Millie
bármilyen testrészét hagyja megfogni, akár
a nyelvét is. |
Félelem |
Mitõl
fél a kutya (valamitõl biztos, pl. lufi). Sok eszköz
lehet a gyerekeknél, amiket elõre meg kell mutatni
a kutyának (mankó, furulya stb.) |
Millie
elsõre tartózkodó, de ha megismerkedett egy
újdonsággal, akkor a késõbbiekben
nem okoz neki problémát. Vihartól, mennydörgéstõl
nem fél.
|
Hangokra
adott reakció |
A
kutya milyen hangokra reagál negatívan (pl. gyerek
üvölt, sérült sikít, stb.) Elõfordul,
hogy a kereplõ hangjára pásztor kutyák
terelnének. Szórakozóhelyen fények,
zajok esetén ha segítséget kér, figyeljünk
rá és reagáljunk. |
Millie
viszonylag jól tûri a hirtelen, váratlan hangos
zajokat, hangokat. A gyerekek zaja, kiabálása, sírása,
sikítása nem vált ki belõle reakciót,
maximum megpróbálja megvigasztalni, vagy tõlem
kér segítséget, hogyan viselkedjen (elvárás:
maradjon semleges). |
Erõsségei |
Olyan
feladat, amit nagyon szeret a kutya, bármikor bevethetõ.
(Néha improvizálni kell és spontán feladatra
van szükség). |
Millie
az alapengedelmességi és ügyességi feladatokat
mindig jól végzi, szeretjük az "Utánozd
a kutyát" játékot (gyerek is ül,
áll, fekszik, amikor a kutya (kézjelre)). |
Gyengeségei |
Amilyen
szituációt jobb elkerülni (pl. hangos zajra felugrik
az ölembe). |
Millie
nem szereti, ha szembõl próbálják simogatni. |
Gyerekek
száma |
Hány
gyerekkel lehet vele foglalkozni. Pl. 4-5 gyerek, aktív kutyánál
esetleg 8 is. Ideális egy kutyás foglalkozás
esetén az 5-6 gyerek, afölött több kutya ill.
segítõ kell, hogy be lehessen vonni mindenkit. |
Millie
kitûnõen alkalmazkodik bármilyen szituációhoz,
csak az intézmény/gyógypedagógus/foglalkozásvezetõ
határozza meg a létszámot. Eddig a legnagyobb
létszám vele egy 21 fõs értelmileg akadályozott,
Down-szindrómás, autista stb. csoport volt. |
Idõ |
Meddig
lehet a kutyával dolgozni (szakirodalom szerint 20-40 perc
alkalmanként, gyakorlatban gyerekfüggõ, de max.
1.5 óra) |
Millie-vel
legtöbbször 20-30 perces foglalkozások megtartására
volt igény. Amint a kifáradás jeleit mutatja,
visszavonulunk. |
Specialitás |
Milyen
különleges dolgot lehet csinálni a kutyával |
Millie
specialitása a "csipeszelõs" játék
többféle változatban (pl. testséma tanuláshoz
adott testrészére kell csipeszt tenni, vagy színtanuláshoz
adott színû csipeszt kell választani, vagy kicsi-nagy
tanulásához különbözõ méretû
csipeszeket, illetve egy másik játék, hogy
meg kell találni a kutya szõrébe eldugott csipeszt,
stb.) |
Forrás:
Illés Anett
elõadása
Lap
tetejére
Elõadások
A
kutyás terápiával kapcsolatosan elõször
kiváló elõadásokat hallgathattam pl. a tanfolyam
vagy a konferenciák idején, de 2011.08.30-án eljött
az alkalom, amikor elõadást tartani mehettem a
Budapesti Kongresszusi Központba. Illés
Anett meghívást kapott a
2. Mûvészetterápiás Világkongresszusra,
ahová tolmácsként és elõadóként
Madorral együtt engem is meghívott. Elõadásunknak
a "Mûvészi képességek erõsítése
a kutyával kísért foglalkozásokon"
címet választottuk. Anett kiválóan felépítette
a mindössze 20 perces elõadást:
A
Mûvészi képességek erõsítése
a kutyával kísért foglalkozásokon c.
elõadásunk tartalma:
-
A
kutyával való kapcsolat általános elõnyei
-
Az
állatasszisztált foglalkozások fajtái
(AAA, AAT, AAE)
-
A
kutyával támogatott mûvészet terápia
3 fõ aspektusa (a folyamat bemutatása egy-egy terület
konkrét kiválasztásával)
- A
mûvészeti fejlesztés területei (pl.
zenei képességek fejlesztése)
- Korcsoport
(pl. óvodás korú gyermekek)
- Állatasszisztált
foglalkozások fajtái (pl. állatasszisztált
terápia)
-
A
fõbb fejlesztési területek (finommotorikus és
nagy mozgások, gondolkodás, érzékelés,
észlelés, kommunikáció, nyelvi készségek,
beszédkészség)
-
A
kiválasztott terület, korcsoport és foglalkozás
típus mélyebb elemzése, jellemzõi
-
Mintafeladatok
-
Magyarországi
helyzet
A prezentáció
angol
nyelven innen letölthetõ (.pdf, 1,5 MB)
Az
elõadást kísérõ gyakorlati bemutató,
a közönséget is bevonó interaktív feladatok:
-
A
kutya testhelyzetétõl függõen a nõk
(ül) illetve férfiak (fekszik) megszólaltatása
a teremben (magas-mély hangok)
-
Egy
önként jelentkezõnek a kutya odavisz egy, a hátára
csipesszel rögzített képet (gyertya) tartalmazó
lapot, melyrõl asszociálva egy dalt énekel
(legnagyobb örömünkre egy hölgy lelkesen és
tisztán elénekelte az "Ég a gyertya, ég"
kezdetû gyerekdalt)
-
A
kutya testhelyzetének megfelelõ szolmizációs
sémával egy gyerekdal rejtvény megfejtése
a kiosztott
lapok alapján (ha sikerült rájönni,
melyik dalról van szó, a megfejtést (kis meglepetésért)
kérem emailben elküldeni)
(Én még ilyen innovatív kutyás-zenei
feladatot sosem láttam!)
Kutyakotta
rejtvény
Elhatároztuk,
hogy ezentúl vállaljuk magyar és angol nyelvû,
kutyás terápia témájú elõadások
és gyakorlati bemutatók megtartását itthon
és külföldön a következõ nyelveken:
magyar ,
angol ,
német ,
francia
vagy spanyol .
Azután
2012. februárjában nagyob büszke voltam, mikor felkérést
kaptam az Ideo Csoporttól,
hogy tartsak egy 2 órás prezentációt Madorral
Volksbank-os ügyfeleik
részére "Stressz kezelés kutyával"
címmel.
A
Stressz kezelés kutyával c. elõadásom
tartalma:
-
A
stressz
-
A
kutya
-
Stressz
kezelés kutyával
Stressz kezelés
kutyával plakát
Elõadás
anyag letöltése a
képre kattintva (.pdf, 4.9 MB)
Lap
tetejére
Terápiás
kutyás tábor 1
2012.08.01-04.
között vettünk részt a Mancsos
Segítõtársaink Terápiás Állatok
és Oktatási Alapítvány
terápiás táborában Pálmonostorán.
Millie-t lassan vezettem be az értelmileg akadályozott
és Down-szindrómás gyermekek segítésébe.
A Millie-vel végzett feladatok:
- Egészséges,
értelmileg akadályozott és Down-szindrómás
gyermekek sikítva közelítik meg a kutyát
- Idegen
gyermek általi vezethetõség (értelmileg
akadályozott gyermek)
- Törökülésben,
csukott szemmel ülõ egészséges, értelmileg
akadályozott és Down-szindrómás gyermekek
elõtti vezethetõség
- Térdelõ
egészséges, értelmileg akadályozott és
Down-szindrómás gyermekek alatti vezethetõség
- Hasaló
egészséges, értelmileg akadályozott és
Down-szindrómás gyermekeken átvezetés
Terápiás
kutyás tábor képek
....
....
....
....
....
Millie
video: terápiás séta (.mov, 33 MB)
Lap
tetejére
Terápiás
kutyás tábor 2
2013.07.29-31.
között vettünk részt a Mancsos
Segítõtársaink Terápiás Állatok
és Oktatási Alapítvány
terápiás táborában Dunapataj-Szeliden.
Millie kiválóan tudott együttmûködni
21 értelmileg akadályozott, Down-szindrómás
ill. autista, valamint kb. 15 egészszéges gyermekkel.
A Millie-vel végzett feladatok:
-
Értelmileg
akadályozott, autista és Down-szindrómás
gyermekek köszöntése
-
Értelmileg
akadályozott, autista és Down-szindrómás
gyermekekkel érintéses (kontakt)-feladatok
-
Idegen
gyermek általi vezethetõség (egészséges
és értelmileg akadályozott)
Terápiás
kutyás tábor 2 képek
.>>
Lap
tetejére
Millie
referenciák
Szellõ
utcai Óvoda, Általános Iskola, Egységes
Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény
(EGYMI) www.szelloegymi.hu
Részvétel alsó tagozatos értelmileg akadályozott
és autista gyermekek fejlesztésében:
- szabálytanuló képesség növelése,
- finommotorikus mozgások,
- nagymozgások, egyensúlyérzék fejlesztése,
- bazális érzékelés,
- stb.
Külön
öröm számomra, hogy míg egyes iskolákba,
óvodákba a kutyát be sem engedik, addig itt annyira
szívesen látottak vagyunk és annyira pozitívak
a visszajelzések, hogy a szülõk már pont azért
íratják ide speciális nevelési igényû
gyermekeiket, mert van kutyás foglalkozás is.
HKSE
Hegedûs Karate Sport Egyesület www.hkse.hu
Terápiás
foglalkozás Millie-vel a HKSE karate egyesület felkérésére
kb. 35 egészséges gyermekkel a Városligetben:
- szabálykövetés,
- motiváció,
- általános kutyatartás,
- kynológia és anatómia,
- kiképzési módszerek,
- fajtacsoportok,
- testséma,
- nagymotoros mozgások,
- filmek, könyvek,
- magyar fajták.
További
képek >>
További
terápiás referenciák: ld. Mador
referenciák
Szakirodalom
A
szakirodalom rendkívül széles (fõleg idegen
nyelven). A teljesség igénye nélkül
a számomra igazán tetszõ weboldalak, könyvek,
események, konferenciák, cikkek, kiadványok:
Tematikus
linkgyûjtemény (http://terapiasallatok.lap.hu) ezért
itt külön nem sorolom fel az ezzel foglalkozó, itt
szereplõ magyar ill. külföldi szervezeteket, alapítványokat
Mancsos
Segítõtársaink Terápiás Állatok
és Oktatási Alapítvány (www.mancsosok.hu)
tanfolyamuk anyagai ill. az általuk szervezett szakkonferenciák,
napi szintû segítségnyújtás
Delta
Society Organization amerikai nagy tapasztalattal és kiváló
anyagokkal rendelkezõ szervezet (www.deltasociety.org)
Illés
Anett kutyás terápiás oldala (www.kutyasterapia.hu)
ld. Publikációk
is!
Ha
tudsz még igazán jó linket/könyvet, kérlek,
oszd meg velem. Köszönöm.
Lap
tetejére
Találunk
megoldást!
Amennyiben
Ön saját/ismerõse gyermeke vagy intézménye
részére érdeklõdik terápiás
foglalkozások vagy magyar ill. angol nyelvû elõadások
és gyakorlati bemutatók megtartása iránt
itthon vagy külföldön, kérem, keressen
meg. Találunk megoldást! Köszönöm.
Lap
tetejére
©
www.millie.hu
|